יורים וחוסמים: השיטה הברזילאית

מקרה מס' 1 – אמנית אשכנזיה יפה

לפני כחודש חברה שלי ( אקרא לה ד')  חשה מושפלת ומותקפת בדיון על תמונתו של קורבה 'מקור העולם' שפורסמה בפייסבוק. מגיבה בשם תמה גורן או כפי שהיא מכנה  את עצמה "אמנית אשכנזיה יפה" (בחיי שלא המצאתי את זה), כתבה בתגובה לציור: "שתלך לעשות ברזילאי", "מה זה היער הזה?" והערות נוספות ברוח הזו. ד' כתבה לה בתגובה: "תנוחי" והחל מהרגע הזה חטפה מגורן מתקפה מיזוגנית סקסיסטית ומעמדית.

 בתגובה למתקפה המשולחת רסן של גורן,  כתבה לה ד':  "זה מצער שלראות כזה דבר כל כך מלחיץ אותך". אבל גורן, במקום להרגיע את עצמה,  אצה רצה לבדוק את הפרופיל של ד' על מנת לדלות פרטים ביוגרפיים "מרשיעים" שישמשו לה על מנת לבזות ולהשפיל.  גורן מצאה שד'  היא אמנית  והחליטה להשפיל אותה, בין היתר, גם על הרקע הזה, באקט מלא נפיחות עצמית כינתה את עבודותיה של ד': "מלאכת יד ומקרמה". כך כתבה:

"מלחיץ? זה לא מלחיץ יקרה זה פשוט לא לטעמי. זה הכל. עכשיו אני אחזור לצייר (בן השאר ולעיתים גם אברי מין) ,ליצור ולהביע את דעתי בחדווה על אמנות כאמנית בעלת דעה ואת תחזרי לדבר כמו ישראלית מצויה עם פה גדול ,לעשות יוגה ,מקרמה ושאר מלאכת יד ולקרוא לעצמך פמיניסטית כי את חובבת שיערות ערווה.נייטי נייט" (שגיאות הכתיב במקור)

נראה כי הזלזול וההתנשאות  של גורן, יותר משנועדו לרמוס את ד',  נועדו לאפשר לגורן להכתיר את  עצמה – על חשבון ד' – כ"אמנית האמיתית". כמה מכוער זה לנהל מתקפה סקסיסטית על  גבה של אישה לעיני קהל גברי שמריע לך מהיציע ("תמה את כזאת מבריקה ושנונה"). לא די בכך,  החליטה גורן לפרוש בפנינו את תפישתה ה"פמיניסטית" בנוגע  לשערות ערווה. עבור גורן לכנות אישה " פמיניסטית חובבת שערות ערווה" זה דבר משפיל, ממש קללה. את אובססיית שערות הערווה שלה, חשפה גם כאן:

ד', אישה עדינה במיוחד שלעיתים נדירות ביותר נכנסת לקונפליקטים, כתבה לגורן שהיא לא מבינה מדוע היא נהנית להשפיל אותה, גורן ענתה לה:

"שמרי על פיך ועל קלות דעתך ואז לא תושפלי בפרהסיה. ואני בטוחה שהמעמד עציצים מהמם" כך בקלות מכנה גורן את ד' טיפשה וקלת דעת  ובתור "אמנית אמיתית" היא מוסיפה: "אני בטוחה שמעמד העציצים מהמם".

גורן כל כך נהנתה מדיון העומק שניהלה ולמחרת פרסמה בפייסבוק:

"ב12 שעות האחרונות קיבלתי 12 הצעות חברות מגברים שונים רק בגלל דיבייט עם איזו טיפשונת על וואל של חברה בנוגע לציור הפות המפורסם של גוסטב קורבה. שנינות המחשבה שלי הגיעה לשיאים חדשים באותה שיחה. משעשע מה מדליק גברים."

 והנה שוב היא מכנה אישה טיפשונת.  בנקודה הזו התערבתי וכתבתי לה:  "את לא מתביישת? את טיפשה, גברים מריחים נשים מיזוגניות וזאת הסיבה להצעות החברות שקיבלת" תוך 30 שניות היא חסמה אותי בפייסבוק. אחר כך ארגנה עלי מתקפת ריפורטים שתוצאתה היתה חסימה שלי לשבוע בפייסבוק. אני יודעת זאת, כי גורן התגאתה בעמוד הזה על כך שהצליחה לחסום אותי. שם היא מסבירה שהסיבה לכך שדאגה  שיחסמו אותי  היא שקראתי לה טיפשה. גורן מדגימה לנו את תפיסת עולמן של נשים בורגניות, אשכנזיות ומפונקות: להן מותר לעשות לאחרות מה שלאף אחד אחר אסור לעשות להן. לאמנית האשכנזיה היפה מטעם עצמה, מותר לכנות נשים טיפשות, ללעוג להן ולהשפיל אותן, היא לעומת זאת, בובת פורצלן מורמת מעם- אסור לבקר אותה או להשיב לה כגמולה.

אחר כך חשפה אותנו גורן גם לאג'נדה הגזענית שלה:

בעולמה הקטן הצר והנרקיסיסטי של גורן, כל ביקורת שמופנית כלפיה נובעת מקנאה שנשים רוחשות לה. הנשים הקנאיות שמטרידות אותה במיוחד הן "נשים מזרחיות כעורות וממורמרות" אלו שמסתובבות משוחררות עם כל שערות הערווה השחורות שלהן ומאיימות על "האמנית האשכנזיה היפה"

מקרה מס' 2 – יגאל שתיים והכחשת חטיפת ילדי תימן

יגאל שתיים, דמות ציבורית, ממקימי הפרויקט מרק לוינסקי התבטא בשבוע שעבר בפייסבוק בנוגע לחטיפת ילדי תימן. כך כתב:

לאחר ביקורת שנמתחה עליו, על ידי ועל ידי אחרים, הוא או מישהו מטעמו  יצאו במבצע "העלמת ראיות" צילום המסך של דברי הבלע שלו כמו גם הביקורת שנמתחה עליו,  הוסרו מכל מקום בו פורסמו בפייסבוק, הדבר גרם לחסימה שלי ל-30 יום נוספים וזאת מיד אחרי השבוע שקיבלתי בזכות זו שנגעלת משערות ערווה שחורות. אני חייבת להודות שאני מופתעת מהמסע  הקדחתני להסרת צילומי המסך של שתיים מאחר והוא עדיין עומד מאחורי דבריו ומביא ציטוטים מוויקפדיה על מנת להצדיק את בורותו והכחשתו. שתיים, שבדרך קבע לא מאמין למדינה ולמוסדותיה, דווקא בנוגע לפשעים ועוולות  שנעשו נגד מזרחים,  הוא הופך מיד למליץ היושר שלה ומתחיל לנפנף לנו בוועדות חקירה שגם מעולם לא קרא. אם חושב יגאל שתיים שדבריו מכוערים ופוגעניים ואינו רוצה לראותם מופצים באינטרנט הוא מוזמן להתנצל עליהם בצורה פומבית, לומר שהוא פעל מבורות, העדר ידיעה וכו'. אך מאחר וזה לא המקרה, אני תוהה מדוע חשוב לו כל כך להעלים תיעוד של  אמירות שמאחוריהן הוא עדיין עומד. התשובה במקרה שלו, ככל הנראה, היא: יחסי ציבור.

 שני המקרים האלו מוכיחים  שחופש הביטוי בפייסבוק פועל לטובתם של בריונים  כמו תמה גורן שמגדפת ומשפילה נשים וכמו יגאל שתיים שמכחיש טראומה כואבת ומדממת של קהילה שלמה. כך נוצר מצב מעוות שאלו המייצרים עוול ומכחישים עוול חופשיים להתבטא בפייסבוק, בעוד אלו שהעבירו עליהם ביקורת לגיטימית ואף הכרחית נחסמים. מבחינתם של בריונים, כל שיטה כשרה. יושר פנימי ולקיחת אחריות זה מהם והלאה.

מודעות פרסומת
השארת תגובה

16 תגובות

  1. Sam uncle

     /  5 בספטמבר 2012

    אני "מזרחי" ואני גם לא מאמין בכלל באגדה האורבנית שנקראת "חטיפת ילדי תימן". מצטער.

    להגיב
  2. Sam uncle

     /  5 בספטמבר 2012

    ועוד דבר: זה שעדין נפגשים לאור זה, וזה שעדין מדברים על זה, לא הופך את זה לאמיתי. יש כנראה מיליוני אנשים (כדוגמת הסיינטולוגים) שמדברים על דברים שלא היו ולא נבראו ונפגשים בכנסיה שלהם לסגוד לדברים שלהם שלא היו ולא נבראו. זה לא מעיד על דבר וחצי דבר.

    להגיב
    • טיפטיפ

       /  9 בספטמבר 2012

      ההיסטוריה כולה מבוססת על עדויות. אפילו טכנולוגיית תיעוד, שנימצאת בסביבה סה"כ כ100 שנה, מאד בלתי אמינה. בבסיס הידעות הכי וודאיות שלך, עלהן נישענת כל זהותך ותפיסת עולמך, מצוייה האמונה. השאלה היא למה ולמי אתה בוחר להאמין ומדוע.
      לוחם זכויות אדם (גם כזה שלא משוכנע בדבר פרשת ילדי תימן) מין הראוי שיפגין טיפת סולידריות עם הטוענים לסבל ואובדן כה אדיר. גם אם הוא לא משוכנע ברמיסה הממסדית של זכויות האדם הבסיסיות ביותר שלהם, למה להכפיש? הרי הוכחות סותרות ומבוססות הרי גם אין. לפחות שיסתום את הפה בנושא. לגבי הצביעות וההשתמעויות הנובעות ממנה כתבה יפה אורטל.

      להגיב
  3. יגאל שתיים גדל בחיפה בשנות השבעים והשמונים. זה אומר הכל. אצלנו בחיפה, באותם ימים, המזרחים חיו בעיקר בשכונות המיועדות (נווה דוד, שפרינצק וחליסה) והנערים האשכנזים של הכרמל יכלו לפנטז בשקט איך יום אחד יפרצו לביצה התל אביבית, יקימו להקת רוק או משהו כזה. היום נדמה שיגאל, אולי בעיני עצמו של אז, הגשים את החלום החיפאי הפורבינציאלי ויצא מהבועה היקית-אשכנזית של מרכז הכרמל. קראתי וחשבתי איזה פספוס, אחרי כל השנים האלה בתל אביב (איש העולם הגדול!) שבהם הצלחת לצאת מחיפה, כנראה שחיפה עוד לא יצאה ממך. האמת, בתור מזרחית מחיפה, אני עדיין מחכה להתנצלות.

    להגיב
  4. cuskr vnxfi

     /  5 בספטמבר 2012

    בפשטות, אני אומר לך: לא מנהלים דיונים עם האנשים האלה, כפי שלא תלכי לדבר עם בריון אלים שרק מרביץ. את צריכה קודם לחסום אותם, רק לחסום. וזהו. קודם כל זה יותר בריא, כי לא תראי יותר את תגובותיהם בשום מקום, דבר שני הם לא יוכלו להתקרב ולהגיב למה שאת כותבת. ברגע שאת מנהלת פרופיל פייסבוק פתוח לכל העולם את צריכה לנהוג באחריות מסוימת.

    להגיב
  5. בפייסבוק אין חופש ביטוי בלתי מוגבל לאף אחד, זו פשוט עובדה שמטושטשת טוב מספיק.

    להגיב
  6. דמבי

     /  5 בספטמבר 2012

    יפה ומדוייק

    להגיב
  7. Hagai

     /  6 בספטמבר 2012

    אני לא מצליח להבין את האנשים האלו. זה מזכיר לי את הורי שכל פעם שאני מביע דעות אנטיציוניות אימי אומרת לי "לאן אתה רוצה שנלך בגילנו?" כאילו שלכל דעה יש מיד פעולה נגזרת מידית ועכשוית המחייבת את כולם. לעיניניינו תמה גורן היא בריון הנדמה לו שכבש את העולם ברגע שגילח את הכוס ולמד קצת bdsm. כל הכבוד לך תמה גורן שיש לך פתיחות מינית המאפשרת לך להתנסות בחוויות חדשות, אבל לחשוב ששיא הקדמה התרבותי הוא גילוח? זה כבר מוגזם.

    להגיב
  8. מה לא בסדר בכך שהיא קוראת לעצמה: "אשכנזיה אמנית יפה" (ולא כפי שכתבת)? את קוראת לעצמך פעילה חברתית מזרחית, נכון? השיח המזרחי עוסק בין היתר בכך שאשכנזיות זו העדה היחידה השקופה – ראי גיורא לשם ז"ל שנהג לכתוב בקדמה שהוא לא אשכנזי אלא הוא ישראלי ועל כך זכה בהטפות מוסר מצדכם. אז הנה באה אשה צעירה ובטוחה בעצמה ומזדהה כאשכנזיה. את צריכה לברך על כך.

    טל (מגיב חצי אשכנזי חצי מזרחי)

    להגיב
  9. no names please

     /  6 בספטמבר 2012

    כאשכנזי אני מבקש בזאת להבהיר שתמה גורן היא פרי ביאושים שצחנתו מבחילה והגיגיו מבהילים, לא חברה שלי ולא אחות שלי. אגב, היא כן הייתה סטודנטית שלי. מעצבנת ביותר יש להוסיף. ותמה, את בטח קוראת את זה אז אני לא אזדהה בשמי המלא, יש לי ילדים להאכיל ואני לא יספק לך את העונג להתלונן עליי במוסד המדובר. תנו לי אלף אורטליות אחיות רק לא עוד תמה מגולחת משער ומדעת.

    להגיב
  10. מיצב

     /  10 בספטמבר 2012

    אני תמה מדוע המנטרה כאילו חופש הביטוי בפייסבוק הוא אבסולוטי עדיין נתפסת כנכונה. פייסבוק הוא גן סגור ומופרט – קפיטליסטי, אליטיסטי ושוביניסטי. זכות הביטוי שלך בפייסבוק היא פריווילגיה שהפלטפורמה מאצילה לך ברצותה, כל עוד הדבר משרת את מטרותיה. עצם בחירתך לשתף תכנים פרובוקטיביים (במקום ממים מטופשים) שמה אותך על הכוונת. האלגוריתמים הפייסבוקיים זיהו אותך כגורם מתריס ומטריד ועל כן נחסמת. זה ודאי יקרה שוב בעתיד. האם אין בליבך ספקות באשר לפעילותך בפלטפורמה בעייתית שכזו?

    פעם הבאה מומלץ לממש את חופש הביטוי בפלטפורמה פתוחה ושוויונית (כמו הבלוג הזה).

    להגיב
  11. איילת

     /  13 בספטמבר 2012

    נראה לי שאת מאוהבת בעצמך וסובלת מגזענות חשוכה כלפי אשכנזים.

    להגיב
  12. מנדה

     /  28 בספטמבר 2012

    בתור בן אדם שמפיץ שנאה והתנשאות כלפי כולם מוזרה לי ההיתממות שלך, שלא לאמר צבועה. אגב צביעות, התפרסמת לראשונה בגלל שתבעת מרצה שבחרת לשכב איתו. בכתבה גם צוטטת כמישהי שהתרשמה מהמעמד הבכיר שלו. קצת פטריאכלי מצידך. מי יתן וזה יחזור אליך, את אדם מכוער שאגר שונאים וכרה לעצמו את הבור העצוב שהוא נמצא בו.

    להגיב
  13. מקומם. וזו כתבה הסוקרת תערוכה של תמה גורן
    http://www.haaretz.co.il/gallery/art/1.1833949

    להגיב
  1. זכות קיום « האחות הגדולה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

Ronaldo Mon Amour

Don't Judge a Book by Its Cover

תקריב

"צילום מקרוב כדי להבליט פרט מסויים באובייקט המצולם"

אדמה

"אנחנו אורחים על פני האדמה הזאת" (הדלאי לאמה)

הבלוג של יריב מוהר

הסברה כצדק, צדק כהסברה

מתי שמואלוף

סופר, משורר ועורך

%d בלוגרים אהבו את זה: